Stavba domu

Stavba garáže 1. díl: Garáž zdaleka nemusí sloužit jen pro auto

Samostatně stojící garáž je určitě variantou pro investory, kteří mají velký pozemek, na který se vejde větší stavba. Jakou samostatně stojící garáž lze postavit bez povolení? Jaké jsou nejdůležitější výhody samostatně stojící garáže? A jak na to? Důležitý je nejen materiál, ale i dodržení předpisů.

Jestliže se rozhodnete pro stavbu samostatné garáže, berte při volbě materiálu a umístnění v úvahu, že stejně jako plot či zahrada by měla tvořit s domem či chatou nedílný architektonický celek a nepůsobit rušivě.

Při přípravě projektu myslete na budoucnost, a pokud je to možné, přidejte pár metrů navíc a počítejte s kapacitou dvou či třech stání. Můžete například zvolit jednoduchou garáž pro jedno auto a venkovní stání nebo přístřešek pro druhé auto či pro hosty. Je zajímavé, že v zámoří zbylý volný prostor v garáži slouží k různým volnočasovým činnostem – od fitness aktivit až po hraní videoher. V našem prostředí naproti tomu často supluje dílnu a je využíván pro uskladnění zahradní techniky.

Zejména u nejmenších garáží je přitom dobré myslet i na vzdálenost aut od stěn, případně od sousedních vozidel. Minimální hodnoty vzdálenosti určuje norma ČSN 73 6058, vždy přitom rozlišuje, zda jde o menší či větší osobní vůz nebo například karavan. Výpočet velikosti garáže se tak často odvozuje od součtu rozměrů vozidel a jejich minimálních odstupů podle platné normy.

Velmi důležitou součástí garáží je odvětrávání. Ventilace, přirozená nebo nucená, musí být řešena tak, aby k úplné výměně vzduchu docházelo každých 40 minut. Podlaha v garáži stačí betonová, může být mírně vyspádovaná – stačí o dva stupně – směrem k vratům nebo odtokovému kanálku. Lze ji ovšem opatřit i speciálními nátěry, které prodlouží životnost a zjednoduší její údržbu, měla by také být protiskluzová. Otázkou je, jestli musí mít garáž zateplení. Pokud je součástí domu, je samozřejmě vhodné ji zaizolovat.

Zákon hovoří jasně

Jestliže plánujete stavbu garáže, vše může být poměrně jednoduché. Na proces spojený se získáním stavebního povolení totiž můžete zapomenout. Stavební povolení na garáž nebude nutné. S největší pravděpodobností vám bude stačit ohlášení stavby garáže. Povolení v této formě bude dostatečné, takže stavba garáže bez stavebního povolení je tím pádem zcela běžná.

Pokud totiž splníte určitá kritéria, vystačíte si dokonce s ještě jednodušší formou povolení, nebo na úřad nebudete muset vůbec. Pravidlem číslo jedna je 25 metrů čtverečních zastavěné plochy. Garáž do 25 metru čtverečních pojme průměrné auto naprosto bez problému. Pokud vaše stavba nepřekračuje tuto výměnu, máte slušnou šanci, že ohlášení stavby nebudete muset shánět. Papírování se dále vyhnete u staveb, které nejsou podsklepené, jejich výška nepřekračuje 5 metrů a jsou umístěny minimálně 2 metry od hranice pozemku. I u menších staveb bude ovšem někdy nutné získání územního souhlasu.

Tato úleva ale neplatí v případě, že stavba bude sloužit k výkonu podnikání. Například v případě, kdy si automechanik postaví, byť jen malou garáž, musí proces ohlášení stavby či stavebního povolení absolvovat. Také stavba garáže nad 25 m2 i v případě, že ji hodlá vybudovat soukromník, je o něco složitější.

+ Bez ohlášení stavby i územního souhlasu. V naprosto ideálním případě se cestě na stavební úřad můžete vyhnout úplně. Postavit si garáž zcela bez povolení totiž je možné. Jde o situace, kdy stavba garáže, případně zahradního domku nebude vyžadovat ani ohlášení stavby, ani získání územního souhlasu. Garáž bez povolení v jakékoliv formě tedy můžete stavět v těchto případech:

 – Výměra garáže nepřesáhne 25 metrů čtverečních.

 – Má maximálně jedno nadzemní podlaží.

 – Garáž nemá podsklepení.

 – Výška stavby je maximálně 5 metrů.

 – Neobsahuje obytné místnosti, hygienické zařízení, ani vytápění.

 – Stavba bude umístěná více než 2 metry od hranic pozemku.

 – To samé platí také v případě rekonstrukce garáže. Povolení potřebovat nebudete.

+ Bez ohlášení stavby ale s územním souhlasem. Existují situace, kdy sice ohlášení stavby vyřizovat nemusíte, avšak od stavebního úřadu bude nutné získání územního souhlasu. Když to se souhlasem nevyjde, bude nutné posunout se k získání o něco složitějšího územního rozhodnutí. Obecné pravidlo říká, že stavby by měly být umístěné minimálně dva metry od hranice pozemku. V případě, že plánujete garáž na hranici pozemku, bude nutné získání územního souhlasu.

+ Garáž vyžadující ohlášení stavby. Jestliže vaše garáž bude větší rozměrů. Například s výměrou 5×6 metrů, což znamená 30 metrů čtverečních, budete potřebovat územní souhlas. Stejné to bude v případě, kdy překročíte jiný z výše uvedených limitů. U garáže, ani zahradního domku se nejspíše nemusíte bát toho, že byste museli vyřizovat stavení povolení. Tomu se totiž vyhne i většina rodinných domů. Stavební povolení je totiž nutné získat pouze u staveb s výměnou větší než 150 metrů čtverečních, či mají více než dvě nadzemní podlaží.

+ Demolice garáže: i na něj potřebujete souhlas. Plánujete garáž naopak demolovat? Pak by vás mohlo zajímat, jestli vyžaduje i demolice garáže povolení. Ani demolice stavby totiž obvykle není možná bez získání příslušného souhlasu. Úřad bude potřebovat hlavně ujištění, že demolice nikoho neohrozí. Vás, sousedy, ani životní prostředí. Rozhodujícím faktorem je, zda samotná stavba vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení stavby. Pokud ano, budete muset požádat o povolení k demolici. Stavby, které jste stavěli na povolení, může navíc k zemi poslat pouze specializovaná firma.

U staveb a pravděpodobně i garáží, které vznikly na ohlášení stavby, je pak nutná alespoň přítomnost stavebního dozoru. Vzhledem k tomu, že se při tomto procesu klade důraz na životní prostředí, může demoliční záměr zásadně zkomplikovat přítomnost azbestu. O jeho odstraňování pak musí vědět také příslušná hygienická stanice. Stavebnímu úřadu je následně nutné ohlásit, že jste demolici dokončili.

Doporučení je zde jednoduché. Pokud se chystáte zbourat chátrající garáž, vyrazte raději na úřad vždy a ujistěte se, zda budete povolení potřebovat. Zvlášť pozor si dejte v případě, kdy místo staré garáže hodláte vybudovat novou stavbu. Některé územní plány totiž s novostavbami nepočítají a o garáž byste se mohli připravit úplně.

Volba materiálu pro stavbu garáže

Zděná, plechová, nebo betonová? Z čeho útočiště pro vaše auto postavíte, opět závisí jen na vás. Pokud se rozhodnete pro garáž zděnou, nejste omezeni co do její velikosti, tvaru a může maximálně kopírovat vzhled domu. Vzhledem k tomu, že se nacházíte na webu Cihlářského svazu Čech a Moravy, jistě nám prominete, že výběr zúžíme právě pouze na pálenou cihlu.

Standardem je délka 5 metrů pro jedno auto, šířka 3 metry a výška 2,8 metru. Myslete i na rezervu a dostatek místa na parkování. Již v prvním díle jsme si řekli, že se v tomto případě nevyplatí moc šetřit – klidně se vejdete do již zmíněných 25 metrů čtverečních.

Samostatně stojící garáž nemusí být zateplena, ale v praxi se doporučuje zateplovací systém. Zařízení má chránit například automobil před vnějšími vlivy, a to nejen před deštěm a sněhem, ale také před mrazem. Je lepší investovat do tepelné izolace. Navíc na větších pozemcích můžete postavit např. i garáž s velkým technickým zázemím nebo i garáž s obytnou funkcí. Při takové investici je zateplení téměř nutné. 

Kolik stojí projekt

Profesionální garážové provedení v nejjednodušší verzi lze pořídit již za pár tisíc korun. Zde jsou ukázkové ceny návrhů garáží podle zastavěné plochy:

Garáž 22,4 m² – 3800 Kč.

Garáž s technickou místností 29,5 m² – do 5000 Kč.

Garáž s přístřeškem pro auto a rekreační zónou 33,5 m² – 5850 Kč.

Další volba

Když je dům malý, nepřichází v úvahu, že byste se rozhodli pro vestavbu garáže do stávajícího objektu. Připojená garáž bude dobře fungovat na malém pozemku a může být o něco levnější než samostatná budova. Ne vždy to však platí, protože samostatně stojící garáž lze postavit i z levnějších materiálů. Samostatně stojící garáž – mimo dům – je navíc pro obyvatele vždy pohodlí: 

  • každodenní hluk otevírání vrat nebo startování motoru atd. je méně obtěžující,
  • necítíte výfukové plyny ani automobilové kapaliny.

Sluší se rovněž dodat, že samostatně stojící garáž lze postavit i nějakou dobu po stavbě či rekonstrukci domu. Toto řešení umožňuje rozložit investiční náklady v čase.

-jik-

Vložte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*