Stavba domu

Stavba garáže 2. díl: Stavba není tak složitá, jako TZB

Jakmile máte vše rozmyšleno, disponujete vyzrálou základovou desku a příslušným počtem palet s cihlami, je to vlastně prosté. Výrobci pálených cihlových materiálů vlastně mají propočítané všechny varianty a podle projektu jsou schopni dodat přesné počty a i kladečské plány. Na co je však potřeba se hned v úvodu zaměřit, je volba způsobu otevírání vrat do garáže.

Když instalujete pohon společně s bránou a i se samotnou stavbou (do předem určeného stavebního otvoru), náklady se sloučí, a to je obvykle nejekonomičtější varianta.

Bezpečné otevírání

A nyní si něco řekneme a dalších věcech, které je nutno vzít v úvahu.

S rozměry garáže úzce souvisí rovněž způsob, jakým se do ní budete dostávat. V případě garáže spojené s domem bývají právě vrata místem, kudy do objektu nejčastěji pronikají zloději, proto není rozumné šetřit a zvolit nejlevnější řešení. Hledejte modely, které odolají vylomení a vypáčení. Když v garáži skladujete zahradní techniku, není od věci mít ve vratech ještě klasické dveře, abyste otevřeli jen jejich část a nebylo nutné zvedat celá vrata.

+ Prvním kritériem při výběru způsobu otevírání je volba: ruční, či elektrické? Prvním, co rozhoduje, je existence či neexistence elektrické přípojky. Pakliže ji máte, je volba již mnohem jednodušší.

Automatické ovládání garážových vrat je dnes standardem. Zajišťují pohodlné ovládání a zvyšují úroveň ochrany proti vloupání. Jsou také připraveni pracovat se systémem chytré domácnosti. Jak vybrat pohon garážových vrat?

+ Přítlační síla. Základním kritériem, které musíte při výběru pohonu zvážit, je přítlačná síla. Její hodnotu je nutné přizpůsobit hmotnosti brány, která vyplývá z její konstrukce a velikosti. U malých bran stačí síla 400 N a u garáží pro dvě auta bude nutný pohon přes 1000 N.

Například pohon s přítlačnou silou 600 N bude ovládat bránu o ploše zhruba 6-7 m2. Sekční vrata s bočním otevíráním budou jistě vyžadovat výkonnější pohon. Souprava, která posouvá křídla křídlové brány, vyžaduje také vyšší výkon pohonu.

Délka kolejnice spolu s pohonem je přizpůsobena výšce brány. Mělo by to být tolik jako tato výška plus přibližně 60 cm. Při pořízení pohonu s kolejnicí se také vyplatí ujistit, kolik volného místa pod stropem vyžaduje. Může se ukázat, že překlad naší garáže bude pro potřeby daného modelu pohonu příliš nízký nebo budou pod stropem prvky, které znesnadňují instalaci dlouhé kolejnice.

+ Pohony pro nadzemní sekční vrata. Tento typ bran rozhodně dominuje, proto je na ně uzpůsobena většina pohonů. Hlavním prvkem těchto pohonů je aktuátor (Aktuátor je lineární pohon převádějící rotační pohyb na přímočarý), který uvádí rameno (nazývané také tlačná tyč) do pohybu. Rameno je připevněno ke křídlu a může za něj zatáhnout pro otevření nebo zatlačením pro zavření.

Rameno je spojeno s tzv. vozíkem, který se pohybuje po kolejnici a je poháněn řetězem nebo ozubeným řemenem. Řetězy jsou hlučné a vyžadují pravidelné mazání. Řemeny zaručují tišší chod. Činnost servomotoru je řízena řídicím modulem (řídicí jednotkou), obvykle k němu připojeným a umístěným na konci pojezdové kolejnice. Jde o zařízení, které řídí činnost pohonu. Modul má panel s vypínačem nebo klávesnicí pro programování funkcí měniče.

Moderní pohony mají často řídicí modul oddělený. Poté jej lze umístit na vhodnější místo, například na boční stěnu garáže, poblíž elektrické zásuvky.

Existují rovněž speciální pohony pro boční sekční vrata, jejichž segmenty jsou tvarovány spíše jako úzké lamely než jako široké panely. Takový pohon je připevněn k bráně a umožňuje její pohyb po vedení instalovaném na stěně a překladu. Pohony sekčních vrat jsou vhodné i pro výklopná vrata. Taková vrata kvůli nízké tepelné izolaci ustoupila sekčním. Dnes se používají především v nevytápěných samostatně stojících garážích nebo přístavcích. Mnoho výrobců nazývá křídlové brány jako výklopné, což není správné. To může vést k nedorozuměním, když při hledání pohonu pro křídlovou bránu narazíme na model pro otočnou bránu.

+ Pohony pro boční sekční vrata. Specifickým typem sekčních vrat jsou vrata otevírající se nikoli nahoru, ale do strany. K posunu jejich křídla lze použít standardní pohon, např. pro horní sekční vrata, ale montuje se na jednu z bočních stěn. Musí být vybavena speciálním ramenem umožňujícím tažení tohoto typu brány. Měl by mít také větší tažnou a tlačnou sílu.

+ Pohony pro křídlové brány. Takové brány mohou být vybaveny i pohonem, ale to bude problematičtější. V nabídce prodejců nejsou prakticky žádné modely speciálně určené pro jedno- nebo dvoukřídlé křídlové brány. Model pohonu můžete použít pro sekční vrata, ale doplněný o speciální ramena, která budou tahat a tlačit křídla. Jejich cena je přibližně čtyři tisíce korun. Jsou však vhodné pro brány, jejichž šířka nepřesahuje 2,8 m. U kyvných garážových vrat lze volitelně použít některé typy pohonů určené pro otočné plotové brány, ale otevírané ven.

Před zakoupením takového pohonu je nutné se poradit s technickým poradcem přímo u výrobce. Pomůže vám určit, zda takové zařízení bude s vaší bránou fungovat. Tento typ pohonu se volí podle délky křídel (maximálně 2,5 m) a jejich hmotnosti (maximálně 250 kg).

Nezapomenout na bezpečnost

Mezi funkce moderních otvíračů garážových vrat patří: 

Automatická brzda – pohony jí vybavené dokážou zabrzdit pohyb křídla těsně před úplným zavřením nebo otevřením;

Bezpečnostní spojka – automaticky odpojí napájení, když něco zablokuje bránu. Tímto jednoduchým způsobem lze předejít vážnému poškození pohonu;

Lampa – můžeme zakoupit pohon, který má zabudované osvětlení. Když se garážová vrata otevřou, světlo se rozsvítí a po zavření se automaticky vypne; 

Systém proti sevření – součástí pohonů jsou i senzory, díky kterým nám křídlo sekčních nebo stropních vrat nespadne na hlavu ani na kapotu auta. Systém detekuje překážku a brána okamžitě zacouvá; 

Autolock – umožňuje zastavit bránu v jakékoli poloze. Díky tomu se po několika desítkách sekund automaticky nezavře, jako je tomu u standardních pohonů;

Ventilační funkce – některé pohony také zajišťují bezpečné odvětrávání garáže nastavením vrat do takové polohy, aby v zóně překladu mohlo docházet k výměně vzduchu.

Pohony se obvykle prodávají v celých sadách včetně montážních prvků a kolejnice. Součástí sady může být i přijímač s rádiovou anténou, která poskytne dálkovému ovladači větší dosah, nebo prvky umožňující připojení pohonu k systému chytré domácnosti. Přidána je také výstražná kontrolka a někdy jsou přidány i další dálkové ovladače.

Ovládání pohonu

Jestliže je dům vybaven inteligentním řídicím systémem, stane se pohon jednou z jeho součástí. Komunikace mezi akčním členem a ústřednou systému bude bezdrátová. Aplikace nainstalovaná ve vašem chytrém telefonu vám umožní ovládat bránu na dálku. Většinou stačí, aby se auto, ve kterém je telefon umístěn, přiblížilo na nastavenou vzdálenost a pohon okamžitě otevře dveře. A co víc, bránu můžete také ovládat odkudkoli na světě (pokud máte pokrytí), například abyste své garážové stání zpřístupnili hostům, kteří navštíví vaše sousedy.

Velmi zajímavou vymožeností jsou tzv. jednorázové virtuální klíče. Jedná se o speciální kódy, které může vlastník budovy přidělit dalším lidem. Odesílají se prostřednictvím SMS. Tímto způsobem, když jste na dovolené, můžete dát svou garáž k dispozici renovačnímu týmu nebo sousedovi, který souhlasil se zaléváním květin.

Klimatizační senzor umístěný na stěně garáže automaticky vyhodnotí, zda je potřeba větrat. Pokud se rozhodne, že je čas tak učinit, vyšle signál do pohonu, který otevře horní část garážových vrat a poté je zavře, když vlhkost dosáhne požadované úrovně.

Musíte si však uvědomit, že různé systémy mají různé komunikační protokoly mezi síťovými zařízeními. Naštěstí již existují systémy, které integrují zařízení využívající různé z těchto protokolů. Kdo se ještě nerozhodl pro systém chytré domácnosti, využije k ovládání brány dálkové ovládání. Komunikuje rádiem s řídicím modulem, který lze umístit do krytu pohonu nebo zavěsit na stěnu garáže. Některé dálkové ovladače mají LED displej indikující, zda se brána po opuštění garáže zavřela.

Pohon versus zloděj

Při plánování ochrany proti vloupání nezapomeňte na garážová vrata. Auta jsou často cílem zlodějů. Garážová vrata musí mít pevnou konstrukci a pevný zámek, ale hlavní je zde pohon. Jeho mechanismus zablokuje křídlo, takže jej nelze vypáčit. Rychlé zavření brány zabrání tomu, aby se někdo nepozorovaně vplížil do garáže za vjíždějícím autem.

Moderní pohony jsou ovládány dálkovými ovladači pomocí rádiových vln. Aby se snížilo riziko, že někdo neoprávněný otevře naši bránu svým dálkovým ovládáním, byl zaveden kódovací systém založený na 4,5 miliardách kombinací. Mohou také číst stav brány a informovat, zda je již zavřená nebo stále pootevřená.

Vyšší úrovně zabezpečení dosáhnete, když bude disk spolupracovat s domácím alarmem nebo systémem chytré domácnosti. Poté bude neoprávněný pokus o otevření brány okamžitě detekován a systém vás o této události informuje zasláním signálu na váš telefon. Lze jej také zaslat do sídla agentury na ochranu majetku, pokud jste s ní podepsali smlouvu.

Na kolik to přijde

Cenový rozptyl je zde poměrně výrazný. Nejlevnější modely značek supermarketů stojí od 3 až 4 tisíce korun. Nejdražší stojí kolem 30 tisíc korun. Za šest až osm tisíc můžete mít pohon dobré kvality, který funguje se systémem chytré domácnosti. Cena se samozřejmě odvíjí od výkonu motoru a rychlosti otevírání.

Pohony vybavené ozubeným řemenem jsou dražší, ty s řetězem stojí méně. Za výrobek kompatibilní se systémem chytré domácnosti počítejte s vyšší cenou.

Dodatečným nákladem bude platba za technika. Cena není nižší než 2500 Kč a může být klidně i přes pět tisíc korun. Samozřejmě můžete zvážit montáž svépomocí, pokud je automatizační sada určena i pro vlastní instalaci a nevyžaduje elektrotechnickou kvalifikaci. Upozorňujeme vás však, že to není snadný úkol a měli by ho provádět pouze zkušení kutilové. Pomohou jim v tom návody výrobce a video návody dostupné na internetu.

-jik-

Vložte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*